Καλοκαιρινά φρούτα, τα θαύματα της φύσης

 

Τα καλοκαιρινά φρούτα, πολύχρωμα στολίδια της ελληνικής υπαίθρου, κερδίζουν τις εντυπώσεις με τα ζωηρά τους χρώματα και τη μεγάλη τους ποικιλία. Πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, φυτικές ίνες, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, αλλά με χαμηλή θερμιδική αξία, αποτελούν πολύτιμη πηγή δροσιάς και ενυδάτωσης λόγω της μεγάλης περιεκτικότητάς τους σε νερό.

Το ζουμερό καρπούζι, σαφώς το πιο αντιπροσωπευτικό φρούτο για το ελληνικό καλοκαίρι, είναι πλούσιο σε κάλιο, λυκοπένιο, βιταμίνη C και Α. Παρά την γλυκιά του γεύση αποδίδει μόνο 30 θερμίδες/100γρ καθώς περιέχει 95% νερό. Απολαύστε το μόνο του ή με τυρί φέτα, ιδανική πρόταση για ένα ενδιάμεσο σνακ ή ένα ελαφρύ βραδινό.

Το μελένιο πεπόνι με το μεθυστικό του άρωμα, αντάξιος συναγωνιστής του καρπουζιού, κρύβει επίσης στη σάρκα του τις πολύτιμες βιταμίνες Α, C και πολύ κάλιο. Φτωχό σε θερμίδες κι αυτό δεν ξεπερνά τις 40/100γρ. Ταιριάζει άριστα με τυρί ή προσούτο.

Τα βερίκοκα, «φρούτα του ήλιου», πλούσια σε κάλιο, ασβέστιο, σίδηρο, βιταμίνη Α και C. Τρία βερίκοκα αποδίδουν περίπου 60 θερμίδες. Μεταφέρονται πολύ εύκολα στην παραλία για ένα υγιεινό και νόστιμο σνακ. Γίνονται υπέροχες μαρμελάδες, στολίζουν τάρτες και κέικ.

Τα ροδάκινα και νεκταρίνια, από τα πιο αγαπημένα και εύκολα στην κατανάλωση φρούτα του καλοκαιριού, με την μοσχοβολιστή, ελαφρώς υπόξινη γεύση όταν καταναλώνονται με τη φλούδα τους αποτελούν σημαντική πηγή διαιτητικών ινών. Είναι πλούσια σε βιταμίνη A, ενώ περιέχουν και βιταμίνη C. Ένα μέτριο ροδάκινο αποδίδει περίπου 70 θερμίδες.

Τα κεράσια, μικρά στο μάτι αλλά θεϊκά στη γεύση τους, είναι πλούσια σε κάλιο, βιταμίνη C και φωσφόρο. Ζωηρά κόκκινα έως σκούρα, ανάλογα με την ποικιλία τους, βοηθούν σημαντικά στην ενίσχυση της φυσικής άμυνας του οργανισμού. Περιέχουν σημαντική ποσότητα φλαβονοειδών, τα οποία έχουν ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. 10 κεράσια αποδίδουν περίπου 50 θερμίδες. Είναι υπέροχα ως τραγανό γλυκό του κουταλιού αλλά και μέσα σε τάρτες και τούρτες.

Τα δαμάσκηνα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε διαιτητικές ίνες, με αποτέλεσμα να συντελούν στην καλή λειτουργία του εντέρου. Αποτελούν πολύ καλή πηγή βιταμίνης Α καθώς και C. Δύο μέτρια δαμάσκηνα αποδίδουν περίπου 80 θερμίδες.

 

 

Τα σύκα, με την μελωμένη γλύκα, αποτελούν πολύ καλή πηγή φυτικών ινών, περιέχουν βιταμίνη Α & C, ενώ είναι πλούσια πηγή ασβεστίου, φωσφόρου και καλίου. Έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα, με αποτέλεσμα να έχουν υψηλότερη ενεργειακή αξία σε σχέση με τα υπόλοιπα φρούτα. Από τις μεγαλύτερες «αδυναμίες» του Αυγούστου, καταναλώνονται φρέσκα, κατά προτίμηση το πρωί, αλλά και αποξηραμένα μέσα σε σαλάτες και ευφάνταστες μαγειρικές.

Τα σταφύλια, αν και η εποχή τους είναι στην εκπνοή του καλοκαιριού, συγκαταλέγονται στα καλοκαιρινά φρούτα. Είναι ταυτισμένα με την ελληνική γη. Απέραντοι αμπελώνες με μια τεράστια ποικιλία από ζουμερές λευκές, κόκκινες, ροζέ ρώγες χαρίζουν ευφορία. Τα σταφύλια αποτελούν πολύ καλή πηγή βιταμίνης Α και C. Τα κόκκινα σταφύλια κυρίως είναι πολύ καλή πηγή αντιοξειδωτικών ουσιών. Ένα φλιτζάνι ρώγες αποδίδει περίπου 100 θερμίδες. Σε δροσερές σαλάτες και ιδιαίτερες συνταγές με κοτόπουλο και κρέας, αλλά και ως γλυκό του κουταλιού σε 1 γιαουρτάκι ολοκληρώνουν την απόλαυση.

Τα καλοκαιρινά φρούτα, τα θαύματα της φύσης, κομμένα σε λαχταριστές φέτες, σε φρεσκοστυμένους χυμούς, σε μια σπιτική γρανίτα, ακόμη και στη μαγειρική, η γλυκιά γεύση τους ξετρελαίνει μικρούς και μεγάλους. Δροσιστικά όσο τίποτε άλλο, είναι ότι πρέπει για υγιεινό σνακ στην παραλία, όλες τις ζεστές μέρες αλλά και νύχτες του καλοκαιριού.

Καλό και χαρούμενο καλοκαίρι !!!!!!!!!

Στέλλα Γκατζούλη

Ειδικός Εφαρμογών Διαιτητικής

Εξειδικευμένη Σύμβουλος της 1:1 Diet by Cambridge Weight Plan

Latest articles