Σπανάκη Ειρήνη
ΕΔΙΠ Πανεπιστήμιο Κρήτης,
Σχολή Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών
Οι παράγοντες που σχετίζονται με την παραβατικότητα των νέων ή ανήλικων έχουν αναζητηθεί στην οικογένεια και στην κοινωνία, ενώ ψυχολογικά και βιολογικά χαρακτηριστικά του ατόμου διαδραματίζουν υποστηρικτικό ρολό στην εμφάνιση η όχι της παραβατικότητας, στην ένταση και στη διάρκεια της σε βάθος χρόνου. Τα ψυχολογικά και η συμπεριφορά, χαρακτηριστικά των εφήβων/ νέων φαίνεται να διογκώνονται συνοδευτικά με σχολική αποτυχία και στη συνέχεια ανεργία, με τη χρήση βίας μέσα από την προβολή των ΜΜΕ και με τη συνοδεία χρήση αλκοόλ/ ουσιών.
Η εκπαίδευση έχει μια σοβαρή συμμετοχή στην πρόληψη των παραβατικών συμπεριφορών. Είναι απόλυτη ανάγκη, ο σύγχρονος εκπαιδευτικός να γνωρίσει τους μαθητές του και κυρίως να τους ακούσει προσεκτικά κι ενεργητικά. Η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων μέσα απο την ομάδα των συνομήλικων και την αλληλεπίδρασή με το περιβάλλον κατέχει σημαντικό ρόλο για την αναγνώριση, κατανόηση και διαχείριση των συναισθημάτων. Ιδιαίτερο ρόλο διαδραματίζει η επιβράβευση και η ενθάρρυνση θετικών συμπεριφορών που θα αναδειχθούν μέσα απο την προσφορά εναλλακτικών λύσεων στα θέματα που προβληματίζουν τους εφήβους. Σημαντικό ρόλο έχει η ενθάρρυνση για καλλιέργεια ώριμης συμπεριφοράς ως αντίβαρο στη διαταραγμένη κι ασταθή συχνά συμπεριφορά. Εναλλακτικές λύσεις στην παραβατική συμπεριφορά προσφέρει η ενασχόληση με τον αθλητισμό, τη μουσική και την τέχνη, η πολιτιστική ενεργοποίηση των μαθητών μέσα απο αντίστοιχες εκπαιδευτικές δράσεις, ο εθελοντισμός και η ανάπτυξη κοινωνικής αλληλεγγύης. Το εκπαιδευτικό σύστημα έχει κυρίαρχο ρόλο κι ο εκπαιδευτικός ρόλο ζωτικής σημασίας για την πρόληψη παραβατικών συμπεριφορών ή και την αντιστάθμισή τους με εναλλακτικές προτάσεις για δράσεις!!
Επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο facebook/ instagram: ByBusMagazine, ακολουθήστε μας και κάντε like στα άρθρα μας… γιατί το bybus.gr μπορεί να σας ταξιδέψει παντού!!