Πόσο σημαντικό είναι το πρωινό γεύμα

Στέλλα Γκατζούλη, Ειδικός Εφαρμογών Διαιτητικής
Εξειδικευμένη Σύμβουλος Διατροφής The 1:1 Diet by Cambridge Weight Plan

Τα αποτελέσματα ερευνών που έχουν διενεργηθεί στον ελλαδικό χώρο σχετικά με την πρόσληψη επαρκούς πρωινού είναι απογοητευτικά. Το ποσοστό των παιδιών που καταναλώνουν ένα επαρκές πρωινό είναι πολύ μικρό (μικρότερο από 50%) και, δυστυχώς, όσο η ηλικία αυξάνει τόσο μεγαλώνει το ποσοστό των ατόμων που δεν καταναλώνουν καθόλου πρωινό!

Πολλοί δηλώνουν ότι δεν τρώνε πρωινό για να γλυτώσουν τις θερμίδες που θα λάβουν. Μέγα λάθος! Οι έρευνες έρχονται να αποδείξουν ότι η μη κατανάλωση σωστού πρωινού σχετίζεται με την παχυσαρκία: τα άτομα που αποφεύγουν να καταναλώνουν πρωινό, ή τουλάχιστον επαρκές πρωινό, είναι τα παχύσαρκα άτομα ή αυτά που θα γίνουν παχύσαρκα στο μέλλον.

Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι το πρωινό είναι το σημαντικότερο γεύμα μας, εφόσον:

  • Είναι το πρώτο γεύμα μετά από μία μεγάλη περίοδο νηστείας (περίπου 8 ώρες ύπνου) όπου πρέπει να εφοδιάσουμε τον οργανισμό μας και πάλι με ενέργεια και θρεπτικά συστατικά για να μπορέσει να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις της μέρας (Breakfast = break fast: διακοπή της νηστείας)
  • Μειώνει την όρεξη για μεγάλη ποσότητα φαγητού στα υπόλοιπα γεύματα της ημέρας και έτσι αποτρέπει την κατανάλωση ανθυγιεινών πρόχειρων τροφών. Ευρήματα πολλών ερευνών έχουν δείξει ότι άτομα που καταναλώνουν πρωινό, τείνουν να έχουν μια πιο ισορροπημένη διατροφή για το υπόλοιπο της ημέρας και να διατηρούν φυσιολογικό βάρος. Επίσης άτομα που δεν καταναλώνουν πρωινό γεύμα, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για ανάπτυξη σακχαρώδους διαβήτη (ασχέτως με την κατάσταση του σωματικού βάρους) και αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων και χοληστερόλης σε σχέση με όσους καταναλώνουν πρωινό.
  • Στην ιδανική περίπτωση θα πρέπει να λάβουμε τουλάχιστον το 25% των θερμίδων της ημέρας από το πρωινό, ικανό να μας εφοδιάσει σωστά για το ξεκίνημα της μέρας.
  • Το πρωινό γεύμα φαίνεται να έχει ένα επιπλέον όφελος για τα παιδιά σχολικής ηλικίας και τους εφήβους, καθώς έχει διαπιστωθεί από πολλές μελέτες, η θετική επίδρασή του σε δείκτες απόδοσης, που περιλαμβάνουν την ανάκληση μνήμης, την προσοχή και τη δημιουργικότητα. Τα παιδιά που καταναλώνουν πρωινό αποδίδουν καλύτερα στις εργασίες του σχολείου τους και επιπλέον έχουν καλύτερη επίδοση σε αθλητικές και άλλες σωματικές δραστηριότητες.

Η δικαιολογία που αναφέρουν αρκετοί ότι «δεν έχω χρόνο για πρωινό» είναι απλά …δικαιολογία! Ένα σωστό πρωινό δε θέλει χρόνο! Πόσος χρόνος πιστεύετε ότι χρειάζεται για να βάλετε λίγα δημητριακά ολικής αλέσεως σε ένα μπολ και να προσθέσετε λίγο γάλα χαμηλών λιπαρών; Ελάχιστος!

Μερικές ιδέες για εύκολα και γρήγορα πρωινά είναι οι εξής:

  • δημητριακά ολικής αλέσεως με γάλα ή γιαούρτι
  • ένα τοστ με μαύρο ψωμί γαλοπούλα και τυρί,
  • φρυγανιές ολικής αλέσεως με μαργαρίνη και μέλι ή μαρμελάδα χωρίς ζάχαρη
  • 2-3 ρυζογκοφρέτες με τυρί κρέμα και γαλοπούλα
  • 1 φρούτο + 1 γιαούρτι
  • 1 αυγό βραστό με 1 φέτα ψωμί ολικής + 1 ποτήρι γάλα ή χυμό
  • Ψωμί σικάλεως με ταχίνι, μέλι + 1 ποτήρι γάλα με χαμηλά λιπαρά.
  • Κουλούρι πολύσπορο Θεσσαλονίκης με τυρί χαμηλών λιπαρών
  • Γάλα ή γιαούρτι χαμηλών λιπαρών με βρώμη και αποξηραμένα φρούτα (οι χορτοφάγοι μπορούν να χρησιμοποιούν γάλα σόγιας ή αμυγδάλου και τυρί σόγιας).

Μια μπάρα ή ένα γεύμα της  Cambridge Weight Plan  είναι μια εύκολη και ισορροπημένη λύση πρωινού καθώς μπορείτε να το έχετε στην τσάντα σας και να το καταναλώσετε ακόμη και στο αυτοκίνητο. Επίσης σας παρέχει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά ώστε να ξεκινήσει με πολύ ενέργεια η μέρα σας.

Latest articles