Στέλλα Γκατζούλη: Για ποιους λόγους δεν χάνω βάρος

Ειδικός Εφαρμογών Διαιτητικής
Εξειδικευμένη Σύμβουλος Διατροφής

The 1:1 Diet by Cambridge Weight Plan

Για ποιους λόγους δεν χάνω βάρος

Το σωματικό μας βάρος μπορεί να επηρεαστεί από διάφορα στοιχεία στον οργανισμό μας που είναι μεταβλητά, όπως οι μύες, το λίπος, το γλυκογόνο και τα σωματικά υγρά. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συμμετέχουν ώστε η ένδειξη της ζυγαριάς να μην είναι αυτή που περιμένουμε. Τέτοιοι παράγοντες μπορεί να είναι :

Η άσκηση

Αν η δίαιτα γίνεται ταυτόχρονα με άσκηση, τότε η ζυγαριά μας πιθανόν να μη δείξει την αντίστοιχη απώλεια βάρους. Αυτό οφείλεται στο ότι η άσκηση κάνει τους μύες να αυξάνουν σε μέγεθος και να αποθηκεύουν γλυκογόνο το οποίο περιέχει και νερό, οπότε γίνεται κατακράτηση νερού που μπορεί να φτάσει και τα 1-2 κιλά. Επίσης, ο όγκος του αίματος του οργανισμού αυξάνεται για να αντεπεξέλθει στις αυξημένες απαιτήσεις λόγω της άσκησης. Έτσι πραγματοποιείται αύξηση των υγρών και της άλιπης μάζας (ειδικά μυϊκού ιστού) και ταυτόχρονη μείωση του σωματικού λίπους. Μετά από 4-5 εβδομάδες άσκησης, η απώλεια κιλών θα είναι εμφανής λόγω της άσκησης και της δίαιτας.

Κατανάλωση μεγάλης ποσότητας νατρίου (αλάτι)

Η ημερήσια πρόσληψη αλατιού δεν πρέπει να ξεπερνά τα 5 γρ. δηλαδή το 1 κ.γλυκού. Όπως γνωρίζουμε όλοι, η υπέρμετρη κατανάλωση αλατιού προκαλεί κατακράτηση υγρών με αποτέλεσμα το σωματικό μας βάρος να αυξηθεί. Το αλάτι βρίσκεται σε πολλά προϊόντα είτε σαν συντηρητικό είτε σαν ενισχυτικό γεύσης (πχ. κράκερ, κονσέρβες, πατατάκια, φαγητά fast food, μπισκότα, παστά, σάλτσες). Έτσι, για να αποφεύγουμε την υπερβολική κατανάλωση αλατιού πρέπει να κοιτάμε τις διατροφικές ετικέτες προτού αγοράσουμε κάποιο τρόφιμο και να μην βάζουμε επιπλέον αλάτι στο φαγητό.

Το βάρος μας είναι φυσιολογικό και ο οργανισμός μας αντιστέκεται στην απώλεια βάρους για λόγους προστασίας

Πολλοί από εμάς, παρόλο που το βάρος μας είναι μέσα στα φυσιολογικά πλαίσια, επιθυμούμε να χάσουμε κάποια κιλά για διάφορους λόγους. Συχνά όμως ο οργανισμός μας αντιστέκεται σε αυτή τη προσπάθεια καθώς την αντιλαμβάνεται σαν μια κατάσταση διαταραχής της ισορροπίας του. Έτσι τα άτομα που θέλουν να χάσουν μόνο 2-3 κιλά δυσκολεύονται πιο πολύ από άτομα που πρέπει να χάσουν πάνω από 10 κιλά. Η άσκηση μπορεί να μας βοηθήσει σε αυτή την περίπτωση, καθώς η σωματική δραστηριότητα θα αυξήσει τις καύσεις του οργανισμού.

Ο υποθυρεοειδισμός

Η υπολειτουργία του θυρεοειδούς αδένα σχετίζεται με μείωση του μεταβολισμού μας και κατά συνέπεια δυσκολεύει την προσπάθειά μας για απώλεια βάρους. Έτσι, θα πρέπει να ελέγχουμε την κατάσταση του αδένα μας κάνοντας τις ανάλογες εξετάσεις ( Τ3, Τ4, TSH, αντισώματα και υπερηχογράφημα) και να λαμβάνουμε τη σωστή αγωγή.

Έντονο άγχος

Οι έντονοι ρυθμοί ζωής που ακολουθούμε προκαλούν γενικά ένα άγχος. Υπάρχουν όμως άτομα που βιώνουν το στρες πιο έντονα σε σχέση με άλλα. Το άγχος, όπως και η έλλειψη ύπνου πυροδοτούν στον οργανισμό μια σειρά από αντιδράσεις που έχουν σαν σκοπό την επιβίωσή του. Έτσι, ο οργανισμός αρχίζει να αποθηκεύει καύσιμα, μειώνοντας το μεταβολισμό και εκκρίνοντας ορμόνες (κορτιζόλη) που προκαλούν τη συσσώρευση λίπους στην περιοχή της κοιλιάς.

Έλλειψη ύπνου

Ο οργανισμός μας για να λειτουργεί σωστά πρέπει να ξεκουράζεται επαρκώς μέσω του ύπνου. Η επαρκής ανάπαυση του οργανισμού είναι σε γενικές γραμμές 9 ώρες στην ηλικία των 20, 8 ώρες έως την ηλικία των 50, 7 ώρες από τα 50-60. Όταν ο οργανισμός μας δεν ξεκουράζεται αρκετά, τότε αυτό μεταφράζεται από τον εγκέφαλο σαν μια κατάσταση στρες. Σε μία κατάσταση στρες ενεργοποιείται η φυσική άμυνα του οργανισμού μας, στέλνοντας σήμα για αποθήκευση περισσότερου λίπους στο σώμα μας. Ο οργανισμός μας αντιδρά έτσι, γιατί θέλει να προλάβει τυχόν δύσκολες καταστάσεις που μπορεί να εμφανιστούν μελλοντικά. Επίσης, έχει φανεί ότι όταν μένουμε ξύπνιοι κατά τη διάρκεια της νύχτας τείνουμε να αναζητούμε πιο συχνά φαγητό και κυρίως σνακς που είναι πλούσια σε ζάχαρη και λίπος.

Η λήψη φαρμακευτικής αγωγής

Ορισμένα φάρμακα, όπως κάποια αντικαταθλιπτικά, αγχολυτικά, αντιεπιληπτικά, αντιυπερτασικά, κορτικοστεροειδή, φάρμακα κατά του έλκους και αντιδιαβητικά, μπορούν να προκαλέσουν αύξηση του σωματικού μας βάρους. Το ίδιο μπορεί να συμβαίνει με τις θεραπείες ορμονικής υποκατάστασης οιστρογόνων και με ορισμένα αντισυλληπτικά που χορηγούνται στις γυναίκες. Η στενή συσχέτιση της αύξησης του βάρους μας με την έναρξη λήψης κάποιου από τα παραπάνω φάρμακα θα πρέπει να λαμβάνεται υπ΄ όψιν σοβαρά από τον θεράποντα ιατρό και να συνεκτιμώνται όλες οι παράμετροι προς τροποποίηση της εκάστοτε θεραπείας.

Ορμονικές διαταραχές, όπως ινσουλινοαντίσταση

Η ινσουλινοαντίσταση είναι μια κατάσταση όπου η ινσουλίνη που εκκρίνεται στο αίμα μας παραμένει σε υψηλά επίπεδα αντί να πέφτει σε φυσιολογικά επίπεδα 1-2 ώρες μετά από ένα γεύμα. Τα αυξημένα επίπεδά της διεγείρουν τα κύτταρά μας να χρησιμοποιούν περισσότερη ενέργεια σε μορφή γλυκόζης και να τη μετατρέπουν σε λίπος. Η θεραπεία αυτού του συνδρόμου δεν είναι εύκολη, αλλά με σωστή διατροφή που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και χαμηλή σε κορεσμένα λίπη και επεξεργασμένους υδατάνθρακες, σε συνδυασμό με άσκηση και με φαρμακευτική αγωγή μπορεί να επιτευχθεί η απώλεια βάρους που επιθυμούμε.

Εμμηνόπαυση

Κατά την εμμηνόπαυση, ο μεταβολισμός του οργανισμού μας επιβραδύνεται, ενώ ταυτόχρονα συμβαίνουν διάφορες ορμονικές αλλαγές που μπορεί να μας αυξήσουν το αίσθημα της πείνας, να μας προκαλέσουν κατάθλιψη ή και κακό ύπνο. Έτσι, οι γυναίκες που μπαίνουν στην εμμηνόπαυση, συχνά μπορεί να αυξήσουν το σωματικό τους βάρος εάν δεν προσαρμόσουν τον τρόπο ζωής τους ανάλογα με τις αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα τους. Γι΄ αυτό η μείωση της πρόσληψης των θερμίδων σε συνδυασμό με αύξηση της φυσικής δραστηριότητας πρέπει να χαρακτηρίζει όσες γυναίκες είναι στην εμμηνόπαυση.

Μπορεί να χάνουμε λίπος αλλά να μην χάνουμε βάρος

Αυτό γίνεται όταν υπάρχει αύξηση μυϊκού ιστού, κατακράτηση υγρών, δυσκοιλιότητα, προεμμηνορρησιακό σύνδρομο, θρεπτικές ανεπάρκειες, υποσιτισμός,

 

Latest articles