Στέλλα Γκατζούλη: Χαρούπι … το εξαιρετικόν !!!

Ειδικός Εφαρμογών Διαιτητικής
Εξειδικευμένη Σύμβουλος Διατροφής

The 1:1 Diet by Cambridge Weight Plan

Αποτελεί έναν καρπό-θησαυρό που υποτιμήθηκε, ξεχάστηκε, αλλά σταδιακά και διακριτικά κερδίζει την θέση που του αξίζει στο τραπέζι μας γιατί το χαρούπι ή «σοκολάτα της Κατοχής», πέρα από τη γλυκιά του γεύση, είναι εξαιρετικά πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά.

Θεωρείται ως ιδανικό «τρόφιμο επιβίωσης», δεδομένου ότι διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα και δεν απαιτεί ιδιαίτερες συνθήκες αποθήκευσης. Τα χαρούπια ή ξυλοκέρατα έσωσαν τα παιδιά από τον υποσιτισμό και πολλούς ανθρώπους στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.

Περιέχει περίπου 4% πρωτεΐνη και 76% υδατάνθρακες, άφθονο κάλιο 800mg/100gr,βιταμίνες Α, Β1, Β2, D καθώς και άλλα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά όπως ασβέστιο, μαγνήσιο, σίδηρο, φώσφορο, κάλιο και πυρίτιο. Μάλιστα, όσον αφορά στο ασβέστιο περιέχει 350mg/100gr σε σύγκριση με το γάλα που περιέχει 120mg/100gr !!

Αν και είναι πολύ γλυκό περιέχει 60% λιγότερες θερμίδες από τη σοκολάτα, καθόλου λίπη και πολύ περισσότερες φυτικές ίνες (40γρ/100γρ) οι οποίες συμβάλλουν στη σωστή λειτουργία του εντέρου ενώ οι ουσίες πηκτίνη και λιγνίνη που περιέχει βοηθούν στην πέψη.

Δεν περιέχει καθόλου γλουτένη και γι΄ αυτό το χαρουπάλευρο μπορεί να καταναλωθεί άφοβα από άτομα που έχουν δυσανεξία στη γλουτένη.

Μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε σε μια συνταγή που απαιτεί σοκολάτα ή κακάο βάζοντας απλά την ίδια ποσότητα χαρουπάλευρου. Να φτιάξετε ψωμί, κριτσίνια, παξιμάδια, κέικ, μπισκότα τα οποία θα έχουν γεύση σοκολάτας αλλά θα είναι πολύ πιο υγιεινά απ’ ότι αν είχατε προσθέσει κουβερτούρα.  

Η χαρουπόσκονη αποτελεί ένα υγιές υποκατάστατο του κακάο, με φυσική γλυκύτητα και χωρίς καφεΐνη.

Όταν βράζεται το χαρούπι παράγεται ένα παχύρευστο υγρό σαν μέλι, το χαρουπόμελο, που η γεύση του θυμίζει σοκολάτα. Το χαρουπόμελο όμως είναι υψηλότερης διατροφικής αξίας από την σοκολάτα ενώ περιέχει πολύ λιγότερα λιπαρά, χωρίς να περιέχει καφεΐνη. Έχει ήπια και γλυκιά γεύση και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως γλυκαντικό για κέικ, ζεστά και κρύα ποτά, γιαούρτι, παγωτό, σε dressing για σαλάτες, για μαρινάδες και σάλτσες κρεάτων. Είναι υποκατάστατο της ζάχαρης καθώς και εξαιρετικό ενισχυτικό γεύσης για τρόφιμα.

Το χαρουπόμελο απαλύνει τον βήχα και τον πονόλαιμο και γι΄ αυτό χρησιμοποιείται ως βάση για πολλά σιρόπια και φαρμακευτικά σκευάσματα. Χρησιμοποιείται παραδοσιακά για την αντιμετώπιση της διάρροιας, τόσο σε ενήλικες όσο και σε παιδιά. Επίσης, λόγω της μεγάλης περιεκτικότητάς του σε ασβέστιο, το χαρουπόμελο, θεωρείται ότι συμβάλλει στην πρόληψη της οστεοπόρωσης

Το χαρούπι ευδοκιμεί και διατίθεται σε αφθονία στην Κρήτη, γι’ αυτό και πολλά (αν όχι τα περισσότερα) από τα προϊόντα με χαρούπι που κυκλοφορούν στο εμπόριο έχουν κρητική προέλευση.

Χρησιμοποιείστε προϊόντα χαρουπιού για πολλές υγιεινές & γευστικές χρήσεις:

–  Χαρουπάλευρο αντί για κλασσικό αλεύρι
–  Χαρουπόσκονη αντί για σκόνη κακάο ή σοκολάτας
–  Καφέ χαρουπιού αντί για άλλο καφέ (κατάλληλο για ομοιοπαθητική)
–  Τσάι χαρουπιού αντί για το συνηθισμένο τσάι
–  Χαρουπόμελο σαν υγιεινό γλυκαντικό
–  Άλειμμα χαρουπιού αντί για κλασσική μερέντα

Latest articles